Gymnasiearbetet

Nu har jag utfört gymnasiearbetet och det gjorde jag genom att planera en dag i receptionen som vilken annan arbetsdag som helst där jag punkterade arbetsuppgifter jag skulle göra. 


Ex. 

12:00-13:30 Göra utcheckningsr och ta betalt om de har några noter, ringa taxis, hjälpa med bagage, fylla på med allt i receptionen såsom handdukar och champagne mm.

13:30-14:00 Lunch

14:00-18:30 Göra incheckningar, hjälpa gäster med frågor som internet och vägbeskrivningar osv 

18:30-19:00 Middag

19:00-20:00 Då förbereder jag nyckelboxarna till dagen efter och ringer till alla som checkat in under dagen och hälsar dom välkomna igen och frågar om allt är som de ska i deras rum osv.

Det är ungefär hur en dag ser ut för mig sen har jag fler arbets uppgifter också och dagarna kan se olika ut.

Först och främst var dagen lugnare än jag hade planerat vi hade bara 24 incheckningar under dagen och vi brukar ha runt 50-60 per dag. Det var den lugnaste dagen på länge vilket var väldigt bra för då hade mina kollegor tid att lära mig nya saker jag inte visste innan eller var osäker på. I receptionen finns det verkligen nya saker att lära sig hela tiden och jag lärde mig denhär dagen hur man säljer smycken och assessorer till personer som inte bor på hotellet, det var enkelt man bytte bara spalt istället för att skriva in ett rums nummer och gjorde det precis som vanligt efter det. 

Under mina check in så glömde jag att ta betalt av ett par vilket var ett misstag av mig så vi fick ringa till rummet och be dom komma tillbaka till receptionen och betala vilket var mitt fel men det var inga problem med det. Då visade en av mina kollegor att medans man gör en check in så kan man kolla på deras bokning inom en parantes där det står om de behöver betala eller inte. Oftast så är redan allt betalat och därför missade jag det för jag har bara gjort incheckningar då de redan har betalat men nu vet jag det till nästa gång så inge fler misstag numera:) 

Resten av dagen hjälpte jag med småsaker och pappersarbete. Efter lunch ringde jag gäster och förberedde nyckelkorten för dagen efter.

Så jag tycker det var en bra dag med mycket nya saker som gör jobbet framför allt lättare och roligare dessutom för det är verkligen så, desto mer man kan desto roligare blir det. 

Så det känns skönt att ha gymnasiearbetet färdigt som jag ska fin slipa lite till på sedan lämna in!

Chao!


Allmänt | |
Upp